Monday, April 12, 2010

Kayu dan pertukangan

Kayu dan pertukangan

Ratusan jenis kayu yang berbeza, yang sangat bervariasi dalam penampilan mereka dan sifat, biasanya digolongkan menjadi dua kelompok besar kayu keras dan softwoods. Kayu keras berasal dari pohon berdaun lebar seperti abu dan ek. Softwoods berasal dari pokok-pokok jenis konifera yang kebanyakan memiliki daun arah seperti - Norway pohon cemara, misalnya. Ini adalah klasifikasi botani dan syarat-syarat hanya panduan umum terhadap kekerasan dari hutan - Balsa, contohnya, mungkin adalah kayu paling lembut yang sedia tetapi dikelaskan sebagai kayu keras, sedangkan yew, kayu keras, diklasifikasikan sebagai kayu perisian .

Secara tradisional, softwoods yang murah, mudah-bekerja kayu yang digunakan dalam pembinaan rumah untuk lantai, kasau, balok, jendela dan pintu. Mereka sering dicat. Kayu keras, di sisi lain, umumnya lebih mahal dan dianggap lebih tahan lama, dan lebih sukar untuk bekerja. Mereka digunakan untuk pembuatan perabot dan kadang-kadang selesai dengan noda dan kemudian dipoles atau dilicinkan untuk mengeluarkan ciri-ciri semulajadi mereka hias gandum dan tekstur.

Dalam beberapa tahun terakhir, banyak daripada kayu keras Inggeris dan Eropah tradisional seperti abu, elm dan kapur - telah digantikan oleh kelainan dari daerah Afrika, Timur Jauh dan Amerika Utara dan Selatan. Yang kayu keras yang sedia paling sering adalah apa yang disebut 'merah' kayu keras (terutama kayu mahoni) dan ramin berwarna kuning, tetapi ada berbagai macam terdapat melalui pedagang kayu.

Karena tingginya kos kayu keras, itu umumnya telah digantikan dalam pekerjaan do-it-yourself dengan papan-papan buatan manusia ditutup dengan lapisan tipis dari kayu keras (jati atau mahoni, misalnya) banyak digunakan dalam pembuatan perabot dan rak.

Ada pilihan yang baik buatan papan sedia sebagai pengganti untuk menggunakan papan kayu biasa: ada juga banyak pilihan baik kayu keras dan kayu lembut cetakan untuk digunakan di rumah. Ukuran lebih umum dari kayu lembut dan beberapa jenis kayu keras yang sedia dalam melakukan besar-it-yourself Superstore serta beberapa kedai do-it-yourself; untuk rentang penuh, pergi ke peniaga kayu.

Penukaran dan bumbu
Sebuah pohon yang baru saja ditebang mengandungi banyak kelembapan. Untuk membuatnya menjadi kayu yang boleh digunakan, itu harus gergajian dan kering. Proses ini dikenali sebagai penukaran dan bumbu. Beberapa bahan pengawet kayu perisian boleh diubati.

Penggergajian
Kayu gergajian umumnya:

o melalui-dan-sampai (kadang-kadang disebut polos-gergajian atau slash-gergajian). Pada kaedah ini masuk dipotong menjadi papan permainan dengan hanya membelah pohon. Sebahagian besar cincin pertumbuhan membentuk sudut kurang daripada 45 darjah dengan permukaan. Kadar air dari pokok lebih besar di luar daripada di pusat, sehingga ketika melalui-dan-kayu gergajian melalui dikeringkan semua papan, selain dari orang-orang yang dipotong langsung melalui pusat pohon, memiliki kecenderungan untuk melengkung . Papan-papan harus dirancang flat selepas pengeringan

seperempat gergajian-o. Kayu mempunyai cincin pertumbuhan pada sudut 45 darjah atau lebih ke permukaan papan permainan. Hal ini sering kali lebih mahal daripada melalui-dan-melalui kayu gergajian tetapi sangat kecil kemungkinannya melengkung.

Pengeringan
Kayu yang sudah dikeringkan dengan baik terkumpul di udara terbuka atau dengan pengeringan dalam sebuah tungku. Pengeringan dibuat kayu lebih kuat, lebih tahan terhadap cendawan dan lebih baik untuk lukisan dan varnishing.

Setelah kayu telah dikeringkan itu masih boleh mendapatkan dan kehilangan kelembapan - itu menyusut kerana kehilangan kelembapan dan memuai saat kelembapan keuntungan. Kayu yang telah disimpan di tempat terbuka akan menyusut saat dibawa dalam bilik, terutamanya ke sebuah ruangan pusat dibakar. Kesan ini pada kayu bergantung pada bagaimana kayu gergajian tersebut - melalui-dan-kayu gergajian melalui cenderung melengkung sedangkan kayu gergajian cenderung seperempat menyusut merata. Setiap kali kayu dipindahkan antara persekitaran yang cenderung memiliki kelembapan sangat berbeza, adalah penting untuk memberikan waktu bagi kayu yang datang ke keseimbangan dengan lingkungan baru. Ini mungkin sebagai sedikit sebagai beberapa hari untuk ukuran kecil tetapi lebih dari seminggu untuk yang lebih besar.

Pengawet perubatan
Beberapa kayu sedia maklum dengan pemanasan dengan pengawet. Ini mempunyai tekanan pengawet diresapi dan akan memanjangkan hidup kayu yang digunakan di luar dan juga dalam kerja struktur. Potong hujung-hujung harus diperlakukan tambahan.

Juga belajar cara mengubati kecacatan di tangga kayu dan bagaimana tangga karpet dan langkah.

Pasal Sumber: http://EzineArticles.com/?expert=Tauqeer_Ul_Hassan

for all about home repair service cleaning

0 comments:

Post a Comment